آرشیو اینترنتی یوسف اباذری

بازدیدکننده عزیز این وبلاگ تلاشی است برای تهیه آرشیوی از مطالب اینترنتی مربوط به دکتر یوسف‌علی اباذری، استاد جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. این آرشیو اینترنتی صرفاً محلی است برای گردآوری نوشته‌ها و متون مربوط به وی و در انتخاب این مطالب سلیقه خاصی اعمال نمی‌شود. تمام مطالب با ذکر منبع نقل قول می شوند و انتشارشان در این آرشیو به معنی تائید محتوای هیچ یک از آنها نیست. در صورتیکه از مطالب، اخبار یا نوشته های مربوط دکتر یوسف اباذری آگاه می‌شوید، خوشحال می‌شویم که با ارسال لینک آن

او هدف را درست نشانه رفته‌است

متن زیر سخنرانی پیاده و ویرایش شده یوسف اباذری است در حمایت از میرحسین موسوی که در جریان مبارزات انتخاباتی پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران (Juni 2009 - خرداد 1388) و در یکی از جلسات انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ایراد شده است. اگر چه تاریخ دقیق ایراد سخنرانی مشخص نیست اما طبق بند اول نوشته ظاهراً به تاریخ انتشار آن (13 خرداد 1388 در وبسایت سرو) نزدیک است. این نوشته در روزنامه صدای عدالت (تاریخ نامعلوم) منتشر شده است و با واسطه از وبسایت سرو نقل می شود. 

چند روز قبل بود که دکتر یوسف اباذری به «موج سبز» حامیان میرحسین موسوی پیوست. او در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از محسنات موسوی گفت و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی‌ کاندیدای اصلاح‌طلبان را تحلیل کرد. سخنان اباذری بیشتر ناظر بر نخستین برنامه تلویزیونی – تبلیغاتی میرحسین موسوی بود که روز جمعه، اول خرداد ماه از شبکه یک سیما پخش شد. او همچنین از ضرورت تشکیل دو حزب بزرگ در کشور سخن گفت که در این صورت ساختار انتخابات دگرگون خواهد شد. آنچه در پی می‌آید متن ویرایش شده سخنرانی این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٥
تگ ها : سخنرانی ها

کلمه- کلمه/ کلمه- شیء (درباره غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی)

این مطلب یادداشتی (=مقاله) از دکتر یوسف اباذری است درباره کتاب غلط ننویسیم (نوشته ابوالحسن نجفی) که در تاریخ دوشنبه 30 دی 1387 در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است و از وبسایت همین روزنامه نقل می شود.

آقای ابوالحسن نجفی تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر ادبیات ایران داشته است.تاثیرات مستقیم ایشان از طریق تحقیقات ممتاز و نوشته های انتقادی ایشان حاصل آمده است. تاثیرات غیرمستقیم ایشان از طریق تاثیر گذاشتن بر چند نسل محقق و رمان نویس و شاعر و مترجم.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/۱٦
تگ ها : مقالات

بررسی کتاب منتقدان فرهنگ در نشست اهل اندیشه، ادب و هنر کشور

این خبر در تاریخ 20 آبان 1385 در وبسایت همشهری آنلاین منتشر شده است و از نسخه printable آن نقل می شود.

همشهری آنلاین : کتاب منتقدان فرهنگ در نشست سوم اهل اندیشه، ادب و هنر کشو دردرمحل معاونت هنری و امور بین الملل فرهنگستان به بحث گذاشته شد.
 
به گزارش همشهری آنلاین منتقدان فرهنگ را ماتیو آرنولد و چند تن از متفکران انگلوساکسون نوشتند که اواسط دهه 70 با ترجمه دکتر ضیاء موحد از سوی انتشارات طرح نو به بازار کتاب عرضه شده بود.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٤:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/۱۱
تگ ها : اخبار

گزارشی از سخنرانی یوسف اباذری درباره اخلاق فوکویی

گزارش این سخنرانی در روزنامه کارگزاران (و احتمالاً در تاریخ 30 تیر 1387) منتشر شده است و با واسطه از وبسایت باشگاه اندیشه که توسط کانون اندیشه جوان حمایت و پشتیبانی می‌شود نقل می‌شود.

هاله میرمیری

تصویر با مدیوم‌شاتی از سر و گردن دختر که در زیر تیغه گیوتین آغاز می‌شود که در مقابل هیاهوی جماعتی آشوبگر قرار گرفته و دقیقا مشخص نیست به کدامین گناه گرفتار آمده است که مرگی چنین دهشتناک انتظارش را می‌کشد. دخترک با چکیدن قطره‌های خون بر صورت خود، هر لحظه بیشتر اطمینان می‌یابد که سرنوشت وی با مثله‌مثله شدن و از دست دادن یکباره وجودش، پیوند خورده است تیغه خون‌آلود بر گلوگاه دخترک فرومی‌آید و با این فروآمدن داستان زندگی «مارکی دوساد» آغاز می‌گردد. داستانی که اگر بخواهد از منظرگاه متفکری چون «میشل فوکو» نقد شود، پر است از المان‌هایی چون جنون، مراقبت، تنبیه، جنسیت و غیره. جنون تاریخ عجیبی دارد و مجنون در نظرگاه همگان، عجیب‌تر از تاریخی که خود بدان پرداخته است. گویی همواره کسانی مانند فوکو باید وجود داشته باشند تا به ما یادآوری کنند که تنها از درون خود جنون است که می‌توان آن را فهمید. والا ما همواره همان کسانی هستیم که عقل، احساس، اخلاق و همه چیزمان را از جامعه وام گرفته‌ایم، بی‌آ‌نکه لحظه‌ای تردید نسبت به اصالت آنچه جامعه نزد ما سپرده است، روا بداریم. جلساتی مانند سلسله جلسات اخلاق (که در دانشگاه تهران برگزار می‌شود) را باید غنیمت شمرد. به‌خصوص اگر کسی مانند یوسف اباذری در آن حاضر شود و بخواهد در مورد اخلاق نزد فوکو، سخن براند. اندیشه فوکو پیچیده است و اباذری درخور این پیچیده بودن، به ناچار باید زمان و اندیشه بسیار خرج کند، تا به ما بفهماند که اخلاق نزد فوکو دقیقا به چه معناست. برای درک مفهوم اخلاق نزد فوکو، باید از تاریخ جنون شروع کنیم، به مراقبت و تنبیه و معرفت‌شناسی وی نیم‌نگاهی بیندازیم و سپس با جدیت مجلد‌های «تاریخ جنسیت» (اراده به دانستن، استفاده از لذت و مراقبت از نفس) را مرور کنیم.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۳:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٩
تگ ها : اخبار

نامه دستنویس یوسف اباذری به سید محمد خاتمی

این مطلب در روزنامه اعتماد مورخه 28 اسفند 1387 به چاپ رسیده است و روایت هادی خانیکی از انصراف سید محمد خاتمی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران است. در بخش نخست این یادداشت خانیکی به نامه دستنویسی از یوسف اباذری به خاتمی اشاره می‌کند و مختصری از محتوی آن را نیز روایت می‌کند. بخش اول این یادداشت از وبسایت روزنامه اعتماد نقل می‌شود.

1-صبح (سه شنبه 27 اسفند) پیامکی از نوید لطیفی دانشجوی فعال و خوش فکر سال های دور و نزدیک دیدم که همان ترانه اندوهگین احسان خواجه امیری را مقدمه خبر کرده بود؛ «خداحافظ ای شعر شب های روشن / خداحافظ ای قصه عاشقانه / به دل می سپارم تو را تا نمیرد / خداحافظ ای همنشین همیشه / خاتمی انصراف داد.»

2- نیمه های دیشب هم پیامکی داشتم از تربت جام. شماره او را نمی شناختم ولی گفته بود؛ «سلامی به بزرگی روح شهیدان، آقای دکتر شما شاید نزدیک ترین من به آقای خاتمی باشید. من از تربت جام هستم. به خاتمی بگویید که من حاضر هستم برای ایشان و تفکر اصلاح طلبی از جان خود بگذرم و...، بماند تا بهار دیگر... امیر»

3- دکتر یوسف اباذری پریروز نامه دستنویسی برای آقای خاتمی را شتابزده به من رساند که اساس آن آوردن دلایلی برای عدم انجام انصراف ایشان از نامزدی ریاست جمهوری بود. او با نقد بی کنشی و انفعال بوروکراتیک و تکنوکراتیک جامعه، آن را میراث «سکون و رخوت و شکمبارگی فکری و جسمانی» همان استبدادی دانسته بود که خاتمی بحق آن را مرض اصلی ایرانیان محسوب و در طول خدمت خود به مردم بحق به آن حمله کرده است. او به خاتمی نوشته بود؛ «آنچه شما را از اندیشه دیوانی استبداد زده جدا می سازد، شجاعت شما در نشان دادن مرض است که در درون همه ما ایرانیان لانه کرده است؛ «ترس و تنبلی باستانی.» اباذری دلیل اقبال جامعه را از خاتمی مساله یی فراتر از مسائل روزمره دانسته بود؛ «مردم برای کسب آبرو در پی شما هستند. دکتر ضیاء موحد در سخنرانی که در دفاع از شما ایراد کرد، گفت: «شور و شوق مردم برای آمدن شما دفاع از چیزی نیست بلکه آرزوی کسب چیزهای والاست. آنچه کشورها را به حرکت وامی دارد به قول ریچارد رورتی امید اجتماعی است، نه توزیع این چیز یا آن چیز. شما راه امید داشتن و تلاش کردن و کوشیدن و مهم تر از همه اندیشیدن را به مردم نشان داده اید و آنان از پی شما آمده اند، این امید را استحکام بخشیده، نروید.»

منبع: http://www.etemaad.ir/Released/87-12-28/150.htm

  
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٢:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٩
تگ ها : اخبار

کلانشهر و حیات ذهنی

این مقاله که در شماره 3 از دوره دوم (بهار 1372) فصلنامه نامه علوم اجتماعی منتشر شده ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از مقاله کلانشهر و حیات ذهنی نوشته گئورگ زیمل که از بخش نشریات وبسایت دانشگاه تهران نقل می‌شود. 

پیچیده ترین مسائل زندگی مدرن از ادعای فرد برای حفظ استقلال و فردیت هستی خویش در برابر نیروهای سهمگین اجتماعی و میراث تاریخی و فرهنگ برونی و فن زندگی ناشی می شود. مبارزه با طبیعت که انسان ابتدایی می بایست برای حفظ موجودیت جسمانی خویش بدان مبادرت ورزد در این شکل مدرن به آخرین دگردیسی خود رسیده است. قرن هیجدهم از آدمی طلبید که خود را از تمامی قیود تاریخی در قلمرو دولت و اخلاقیت و اقتصاد رها سازد. سرشت آدمی که به اعتقاد آن قرن اساساً نیک و مشترک بین همه انسانهاست باید بدون مانعی تحول یابد.  

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٢:٠٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٧
تگ ها : ترجمه ها

حل مسئله

این مقاله در شماره 21 (مهرماه 1382، مجلد 11، شماره 1) فصلنامه نامه علوم اجتماعی منتشر شده است و از بخش نشریات وبسایت دانشگاه تهران نقل می‌شود. 

در این مقاله نسبت میان حل مسئله جزءگرایانه یا اصلاحی با حل مسئله کل گرایانه یا یوتوبیایی سنجیده می شود و تغییر پارادیمی از اولی به دومی مورد تاکید قرار میگیرد. سپس نظریه سه جهان پوپر ارائه می گردد.هدف از ارائه این نظریه و یاری گرفتن از آرای لاکاتوش برای تکمیل آن -تصریح نقش طرحهای تحقیقاتی رقیب در حل مسئله و تاثیر نقادی بر پیشرفت علم است.در پایان با توجه به این مقولات نظری و ضعیت آکادمیک ایران به شیوه ای نقادانه بررسی می شود.

کلمات کلیدی: حل مسئله ـ علم ـ سه جهان ـ جزء گرایانه ـ کل گرایانه ـ طرح تحقیقاتی ـ وضعیت آکادمیک ـ معرفت عینی ـ نقادی

برای دسترسی به فایل PDF متن اصلی مقاله به اینجا رجوع کنید. 

منبع: http://journals.ut.ac.ir/page/article-frame.html?articleId=2807 

  
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٧
تگ ها : مقالات

نوربرت الیاس و فرایند متمدن شدن

این مقاله در شماره 19 (بهار و تابستان 1381) فصلنامه نامه علوم اجتماعی منتشر شده است و از بخش نشریات وبسایت دانشگاه تهران نقل می‌شود.  

عصر متمدن کنونی برای عدم اعمال خشونت بر دیگری، محدودیت ها و به یک معنا خشونت های بسیاری را در قالب آداب و قواعد رفتاری بر بدن تحمیل می کند. به نظر نوربرت الیاس، در عصر جدید، بشر دائما خود را کنترل می کند و تحت انظباط قرار می دهد. بر اساس این چارچوب تئوریک، خشونت درفوتبال را می توان به مثابه نوعی محل زندگی جسمانی در نظر گرفت. محلی برای تجلی و ظهور رفتارها و خشونت هایی که بطور معمول مجاز شمرده نمی شوند.

کلمات کلیدی:   فرایند متمدن شدن ـ انظباط ـ خشونت توتالیتر ـ نوربرت الیاس

برای دسترسی به فایل PDF متن اصلی مقاله به اینجا رجوع کنید.

منبع:http://journals.ut.ac.ir/page/article-frame.html?articleId=2821

  
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۱:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٧
تگ ها : مقالات

وراى اصل لذّت

این مقاله که در شماره 21 فصلنامه ارغنون (بهار 1382) به چاپ رسیده است، ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از مقاله وراى اصل لذّت نوشته زیگموند فروید که باواسطه از وبسایت حوزه (hawzah) متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نقل می شود.


1

تردیدى نداریم که در نظریه روانکاوى فرض کنیم که جریانى که رخدادهاى ذهنى طى مى‏کنند به شیوه‏اى خودکاره با اصل لذّت تنظیم مى‏شوند. ما معتقدیم، به اصطلاح، جریان این رخدادها را تنشى غیرلذّت‏جویانه به شیوه‏اى لایتغیر به حرکت مى‏اندازد و این‏که این جریان جهتى به خود مى‏گیرد به گونه‏اى که نتیجه غایى با کاهش این تنش قرین مى‏گردد: یعنى با اجتناب از عدم لذّت یا تولید لذّت. با در نظر گرفتن این جریان در بررسیهاى خود درباره فرایندهاى ذهنى که موضوع مطالعه ماست، ما بینشى «اقتصادى» را در کار خود وارد مى‏کنیم و اگر در جریان توصیف این فرایندها سعى کنیم که این عنصر «اقتصادى» را به علاوه عناصر «مکان‏نگارانه» (topographical) و «پویا» (oynamic) ارزیابى کنیم و تخمین بزنیم، به گمان من کاملترین توصیفها را که در حال حاضر امکان درک آن را داریم از آنها به دست خواهیم داد، توصیفى که شایسته است با اصطلاح «مابعد روانشناسانه» متمایز شود.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٤
تگ ها : ترجمه ها

تخیّل معمولىِ باختین

این مقاله که در شماره 20 فصلنامه ارغنون (تابستان 1381) به چاپ رسیده است، ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از مقاله تخیّل معمولىِ باختین نوشته  مایکل گاردینر که باواسطه از وبسایت حوزه (hawzah) متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نقل می شود.

من صاحب چیزى نیستم مگر امر روزمرّه که هرگز نمى‏توان از آن جدایم ساخت. رمز و راز ناگشوده باقى مى‏ماند یا از دست مى‏گریزد یا در همین جا مأمن مى‏گزیند، جایى که در آن هر چیز آن‏چنان که رخ مى‏دهد، رخ مى‏دهد.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٤:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٤
تگ ها : ترجمه ها

برج ایفل

این مقاله که در شماره 19 فصلنامه ارغنون (پائیز 1377) به چاپ رسیده است، ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از مقاله برج ایفل نوشته رولان بارت که باواسطه از وبسایت حوزه (hawzah) متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نقل می شود.

گى دو موپاسان اغلب در رستوران برج نهار مى‏خورد، هرچند اعتنایى به غذا نداشت. او مى‏گفت اینجا یگانه جایى در پاریس است که مجبور نیستم برج را ببینم. و این امر حقیقت دارد که باید در پاریس احتیاطهایى بى‏اندازه به عمل آورى تا برج ایفل را نبینى؛ هر فصلى که باشد، از خلال مِه و ابر، در روزهاى ابرى و آفتابى، در باران، هر جا که باشى، هر چشم‏اندازى از بامها و گنبدها یا شاخه‏هاى درختان باشد که تو را از آن جدا کند: برج حضور دارد؛ ادغام‏شده در زندگى روزمره، تا زمانى که دیگر صفت خاصى به آن نسبت ندهى و تصمیم بگیرى که موءکّدانه آن را همچون صخره‏اى یا رودخانه‏اى به عنوان پدیده‏اى طبیعى به معناى حقیقى کلمه در نظرگیرى، که تا ابد مى‏توان پرسید چه معنایى دارد اما وجودش مسلّم و بى‏چون و چراست. در عمل، نگاه هر پاریسى در زمانى از روز نمى‏تواند به برج نیفتد. از زمانى که نوشتن این سطور را آغاز کرده‏ام برج پیش رویم حضور دارد، درون قاب پنجره‏ام و درست در لحظه‏اى که شب ژانویه آن را تیره و تار مى‏سازد و به ظاهر مى‏کوشد تا از نظر پنهانش کند و حضورش را انکار کند. دو شعاع باریک نور که دور سرش در حال چرخش‏اند به نرمى چشمک مى‏زنند و به بیرون مى‏تراوند، در تمامى طول این شب نیز آنجا خواهند بود و مرا از فراز پاریس به یک یک دوستانم که مى‏دانم در حال دیدن آنند پیوند خواهند زد.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٤:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٤
تگ ها : ترجمه ها

اسطوره در زمانه حاضر

این مقاله که در شماره 18 فصلنامه ارغنون (تابستان 1377) به چاپ رسیده است، ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از مقاله اسط.وره در زمان حاضر نوشته رولان بارت که باواسطه از وبسایت حوزه (hawzah) متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نقل می شود. 

اسطوره در زمانه حاضر چیست؟ من در آغاز پاسخى اولیه و بسیار ساده خواهم داد که کاملا با [ علم ] ریشه‏شناسى سازگار باشد: اسطوره نوعى گفتار (speech) است.1

اسطوره نوعى گفتار است

البته اسطوره هر نوع گفتارى نیست; زبان نیازمند وضعیتها و شرطهاى ویژه‏اى است تا به اسطوره تبدیل شود; ما تا لحظه‏اى دیگر آنها را خواهیم دید.اما آنچه باید از آغاز کاملا مشخص گردد این است که اسطوره نظامى از ارتباط است، اسطوره پیام است. این امر به آدمى اجازه مى‏دهد تا درک کند که اسطوره احتمالا نمى‏تواند عین (ابژه)، مفهوم یا ایده باشد; اسطوره شیوه‏اى از دلالت است، نوعى شکل است.ما بعدا باید محدودیتهاى تاریخى این شکل را معین سازیم و همچنین شرایط استفاده از آن را، و [ تاثیر ] جامعه بر آن را بازبینى کنیم; مع‏هذا باید نخست آن را در مقام شکل توضیح دهیم.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٢:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢
تگ ها : ترجمه ها

نیکلاس لومان و نظریه نظامهاى اجتماعى

 این مقاله که در شماره 17 فصلنامه ارغنون (بهار 1377) به چاپ رسیده است، ترجمه‌ دکتر یوسف اباذری است از  مقاله نیکلاس لومان و نظریه نظامهای اجتماعی نوشته پل هریسون که باواسطه از وبسایت حوزه (hawzah) متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نقل می شود.


آثار نیکلاس لومان مبین پیشرفته‏ترین و رادیکالترین تلاش در جامعه‏شناسى معاصر براى قالب‏ریزى مجدد و کامل نظریه اجتماع است. این نظریه به این سبب پیشرفته‏ترین نظریه است که هیچ اثر دیگرى آراى نظرى هادى آن را چنین کامل از خلال نظامهاى متعدد جامعه مدرن که این نظریه آنها را شناسایى کرده است، دنبال نکرده است. این نظریه به این سبب کاملترین است که هیچ اثر دیگرى میراث نظرى خاص آن را برنگرفته و با چنان دقت و بداعتى بسط نداده است. این خصوصیت آثار لومان نتیجه رخدادى ذهنى نیست، بلکه حاصل کوشش اوست‏براى درانداختن انقلاب در نظریه جامعه، آنهم پاره‏اى به سبب رفتن به خارج از میراث جامعه‏شناختى. از نظر لومان سرچشمه‏هاى سنت جامعه‏شناختى کاملا خشکیده‏اند و حاصل بکارگیرى فزونتر آنها فقط مى‏تواند نوعى بازیابى برى از تخیل باشد. بنابراین استراتژى او این است که باب جامعه‏شناسى را به جهان خارج بگشاید اما به شیوه‏اى بس متفاوت از کسانى که آن را در کنش عام واسازى غرقه ساخته‏اند. براى لومان منبع نظرى اندک استخراج شده نظریه سیستمها (1) همان سرزمینى است که جامعه‏شناسى نیازمند است‏باب خود را به روى آن بگشاید و جامعه را - که مجددا تحت عنوان «نظام اجتماعى‏» توصیف شده است - در آن جاى دهد. البته، این بار هم نخستین‏بارى نیست که جامعه‏شناسى براى ایجاد انقلاب در خود از نظریه سیستمها استفاده کرده است. مشهورترین تلاش قبلى، آثار جامعه‏شناس امریکایى تالکوت پارسنز است که خود بیشترین تاثیر را بر لومان بر جاى گذاشته است. با این همه آثار لومان نخستین و بلندپروازانه‏ترین تلاش براى استفاده از سرچشمه‏هاى نظرى نظریه جدید سیستمها و توصیف مجدد نظام اجتماعى در پرتو این مفهوم، یعنى اتوپوئیسیس، ( autopoiesis) یا خودسازى، (self-production) است.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ۱:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢
تگ ها : ترجمه ها