آرشیو اینترنتی یوسف اباذری

بازدیدکننده عزیز این وبلاگ تلاشی است برای تهیه آرشیوی از مطالب اینترنتی مربوط به دکتر یوسف‌علی اباذری، استاد جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. این آرشیو اینترنتی صرفاً محلی است برای گردآوری نوشته‌ها و متون مربوط به وی و در انتخاب این مطالب سلیقه خاصی اعمال نمی‌شود. تمام مطالب با ذکر منبع نقل قول می شوند و انتشارشان در این آرشیو به معنی تائید محتوای هیچ یک از آنها نیست. در صورتیکه از مطالب، اخبار یا نوشته های مربوط دکتر یوسف اباذری آگاه می‌شوید، خوشحال می‌شویم که با ارسال لینک آن

آیا متدلوژی مطالعات زنان و فمینیست ها جدا از یکدیگر است ؟

این خبر در تاریخ جمعه 25 آذر 1384 در وبسایت کانون زنان ایرانی (irwomen) منتشر شده است.

کانون زنان ایرانی - فریده غائب : تفاوت قائل شدن میان مطالعات زنان و فمینیسم عمده بحث میزگرد " نقد و بررسی متدلوژی فمینیستی بود .

در این میزگرد که در روز " زن و پژوهش " (چهارشنبه گذشته ) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد ، مناظره میان یوسف اباذری و حسین کچوئیان درباره مطالعات زنان ، حاضران در جلسه را نیز به چالش کشاند .

یوسف اباذری استاد دانشگاه با اشاره به وجود تفاوت میان مطالعات زنان و فمینیسم می گوید : " مطالعات زنان ربطی به فمینیسم ندارد . و می توان آن را بدون تفکرات فمنیستی تشکیل داد ."


 

این استاد دانشگاه هدف اصلی مطالعات زنان را توانمند سازی زنان عنوان می کند که با فمینیسم فرق دارد . فمینیسم می خواهد بگوید که زنان یا تحت ستم هستند ، یا برابری ندارند و یا زنان بهتر از مردان هستند و در این مورد به جز مطالعه روی زنان می خواهد اصولی جداگانه ایجاد کند .

وی به متدلوژی فمینیستی اشاره می کند و می گوید:" از دهه 80 فمینیسم شروع به فلسفه سازی در باره خواست زنان و تفاوت هایشان با مردان می کند. فمینیست ها به دنبال پی ریزی مبانی فلسفی هستند. در این فلسفه متدلوژی مشخصی وجود ندارد . مثلا برای تحلیل کار های ژولیا کریستوا باید هگل ، فوکو و لاکان را خواند و به همین خاطر است که به تعداد اندیشمندان بزرگ فمینیست ، متدلوژی وجود دارد . اما در متدلوژی مطالعات زنان همان روش های تحقیق جامعه شناسی کفایت می کند ."

حسین کچوئیان ، استاد دانشگاه تهران با انتقاد از حرف های اباذری درباره مطالعات زنان می گوید :" مطالعات زنان عنوان معصومانه ای برای انتقال نظریه های فمینیستی است ."

در همین زمان یکی از حاضران کچوئیان را متهم به توهم توطئه می کند .

اباذری نیز به این سخن کچوئیان پاسخ می دهد :" باید بدانید از منظر تاریخی مطالعات زنان بعد از خیزش های فمینیستی ایجاد شد و اتفاقا منابع محافظه کار برای جلوگیری از این خیزش مطالعات زنان را ایجاد کردند ."

و باز دوباره کچوئیان در نقد این سخن مطالعات زنان در ایران را ثمره ای می داند که از مجرای فشار های بین المللی ایجاد شده است . و برای تأیید حرفش حاضران را به بررسی پایان نامه های مطالعات زنان ارجاع می دهد تا نشان دهد این رساله ها آیینه تمام نمای نظریات فمینیستی هستند .

سوسن باستانی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا یکی دیگر از سخنرانان این میزگرد در پاسخ به کچوئیان می گوید :" ما از جریان های جهانی جدا نیستیم . اگر شما روال تحقیقات انجام شده را دنبال کنید خواهید دید موضوعات تحقیقات ، تحت تأثیر جریانات جامعه بوده است . بعد از انقلاب اسلامی اکثر پایان نامه ها روی متفکرین مسلمان بود . در مقطع دوم خرداد موضوعات به سمت مشارکت اجتماعی سوق یافت . این روز ها هم مسائل زنان دغدغه شده است ."

وی در ادامه می افزاید:" به نظر من ما در این جریان ساخته می شویم. همان قدر که جامعه شناسی مرد محور محدودیت دارد محققان زن نیز محدودیت دارند . بنا بر این باید دید که مسائل زنان در کنار مردان چگونه است ؟ آیا دنیای واقعی زنان دنیای واقعی مردان هم هست ؟ "

باستانی با خلاصه کردن متدلوژی فمینیستی در پنج محور می گوید:" زنان اساس تحقیقات فمینیستی هستند و از دید پژوهشگر فمینیست جنسیت عامل فراگیر است .

همچنین در تحقیقات فمینیستی بر تجربیات زنان تأکید می شود. پژوهشگران این حوزه معتقدند در علوم اجتماعی سنتی ، تجربه مردانه مورد توجه بوده و هر آنچه تعمیم داده شده تجربه مردان بوده است . حال آنکه فمنیست ها معتقدند تجربیات یگانه و واحد نیستند بلکه متغییر و پویا هستند .

شاید همین نحوه ورود فمینیست هاست که کچوئیان را وادار می کند موج انتقادش را به فمینیست ها ادامه دهد و به امکان عدم داوری عقلانی اشاره کند. به عقیده او نحوه ورود فمنیست ها به بررسی مسائل ما را به طور الزام آوری به سوی نسبی گرایی مطلق می برد .

کمبود وقت اجازه پرسش را از حاضران گرفت و افراد در حالی تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی تهران را ترک کردند که بالاخره نفهمیدند آیا متدلوژی مطالعات زنان و فمینیست ها جدا از یکدیگرند یا نه ؟

منبع: http://www.irwomen.info/spip.php?article4280 

 

  
نویسنده : علی رفیع ; ساعت ٧:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۳٠
تگ ها : اخبار